مقالات

تیکنر چیست و چه کاربردی در صنعت دارد ؟

تیکنر چیست ؟ در این مقاله در مورد قوام دهنده و کاربرد آن در صنعت صحبت خواهیم کرد. بیایید انواع قوام دهنده ها و مزایا و معایب آنها را بشناسیم. نحوه تعیین اندازه ضخیم کننده را یاد بگیرید. اما قبل از ادامه مقاله توصیه می کنیم مقاله کوره ذوب را مطالعه کنید. البته شما خواننده این مقاله به احتمال زیاد در این زمینه فعالیت می کنید و ممکن است بخواهید برای تولید فیلتر کیسه ای سفارش دهید. برای تماس با بهترین سازنده کارخانه گچ با شماره های زیر تماس بگیرید :

شماره تماس دفتر: 09382939998 / 09108104474
شماره تماس مدیریت : 09143335474 – 09108104474

درست مانند سلول فلوتاسیون، ضخیم کننده نیز می تواند در استخراج فلزات سنگین استفاده شود. تیکنر یک سیستم بزرگ است که بر اساس گرانش کار می کند. با استفاده از این سیستم می توانند مصرف آب صنعتی را به میزان قابل توجهی کاهش داده و با استفاده از خاصیت گرانش بار را سریعتر از مایع آن جدا کنند.
ضخیم کننده از یک مخزن استوانه ای بزرگ تشکیل شده است که قطر آن را می توان بین 2 تا 200 متر تخمین زد. همچنین ارتفاع این استوانه می تواند بین 1 تا 7 متر باشد.

استفاده از غلیظ کننده برای تصفیه آب

آب اساس همه صنایع است. صنایع فولاد، کاشی و سرامیک، فلزات سنگین، کاغذسازی، لبنیات، مواد غذایی و سایر صنایع بدون استثنا برای تولید محصولات خود به آب نیاز دارند. با توجه به اینکه کشور ما دچار کم آبی است و حتی کشورهای دیگر که مشکل کم آبی ندارند، اما به دلیل ارزش و اهمیت آب باید راهی برای مصرف کمتر آب در صنایع پیدا کنند. حتی در این منطقه استفاده از مخازن صنعتی نیز برای ذخیره و حفظ آب مورد توجه قرار گرفته است. البته این تانک ها کاربردهای بسیار دیگری نیز دارند.

  گچ صنعتی چیست ؟

سیستم ذخیره آب بسته

چرخه بسته به معنای بازگشت مداوم مقدار آب مصرفی در سیستم است. اما در برخی موارد این آب خود در واکنش شرکت می کند و نمی توان از آن استفاده کرد، اما در بیشتر موارد آب یک رسانا یا کاتالیزور است. روش های خاصی برای احیای هر یک از این آب ها وجود دارد. یکی از این روش ها استفاده از قوام دهنده است.

روش تیکنر

به این ترتیب خمیر حاوی آب و خاک (خاک می تواند شامل خاک کارخانه موزاییک و کاشی یا خاک کارخانه فلزات سنگین باشد) وارد قوام دهنده می شود. در داخل غلیظ کننده همزن ها یا پاروهایی وجود دارد که به آرامی پالپ را به هم می زنند تا از ته نشین شدن آن جلوگیری شود. هم زدن باید به آرامی انجام شود تا جریانی در داخل قوام دهنده ایجاد نشود.
آبی که همراه با پالپ وارد غلیظ کننده می شود حاوی ذرات ریز و درشت است. در واقع، ضخیم کننده مانند کیسه فیلتر عمل می کند، اما برای مایعات.

ذرات درشتی که بسته به چگالی و محتویات داخل غلیظ کننده به سرعت ته نشین می شوند به دو فاز آب و جامد جدا می شوند. اما آب همچنان حاوی ذراتی است که نمی توان آنها را دوباره وارد فرآیند کرد. بنابراین ماده ای به نام فلوکولانت را به این آب اضافه می کنند. فولوکولانت یک مفهوم جمع آوری است و می تواند دانه های کوچک را گرد هم آورد.
دانه ها سنگین می شوند و می نشینند. در این مرحله آب تقریباً شفاف است. پس به مرحله جدایی می رسیم. غلیظ کننده دارای شیارهایی است که باعث سرریز شدن این آب می شود. از طرفی خمیر تخلیه شده توسط پمپ های قوی به انبار یا قبل از آن به واحد فیلتر پرس (فیلترپرس چیست) هدایت می شود و پس از آبگیری کامل وارد انبارها یا در مرحله بعدی فرآیند می شود.

  فیدر سنگ شکن چیست ؟ + کاربرد های آن در کارخانه گچ

انواع قوام دهنده

ضخیم کننده ها انواع مختلفی دارند که هر کدام در صنایع مختلف قابل استفاده هستند.
1. تخته سنگ
2. عادی
3. مخروطی و عمیق
4. در چند قسمت

مزایا و معایب قوام دهنده مخروطی و عمیق

ضخیم کننده ها مخروطی و عمیق هستند و به شکل ایستاده هستند و ارتفاع آنها از قطرشان بیشتر است. غلیظ کننده مخروطی دارای مزایایی از جمله سرعت جریان آب بیشتر از غلیظ کننده معمولی است و درصد جامد رسوب نیز بیشتر است. این ضخیم کننده به صورت ایستاده، فضای کمتری را نسبت به سایر ضخیم کننده ها اشغال می کند. اما عیب اصلی آن کنترل عملیات ضخیم سازی است که نسبت به انواع دیگر دشوارتر است. علاوه بر این، به دلیل مساحت سطح کوچکتر، مقدار بیشتری از فلوکولانت مورد نیاز است.

مزایا و معایب ضخیم کننده لاملا

در این نوع ضخیم کننده از روش جالبی استفاده کردند که باعث می شود سطح رسوب به میزان قابل توجهی افزایش یابد. به طوری که یک قوام دهنده با ابعاد 11*7.4*10.4 معادل خواهد بود.

مزايا و معايب تيکنر چند بخشي

تيکنر چند بخشي در واقع متشکل از چند تيکنر کوچک است که روي هم سوار شده اند بنابراين مواد ساختماني مصرفي آن ها کمتر است و همچنين مصرف انرژي پايين تري در هنگام استفاده از دما خواهند داشت. ته ريز همه اين تيکنرها به هم متصل است و يک خروجي مي دهند. پاروها در اين تيکنر به يک پايه ي مرکزي متصل هستند. مساحت و فضاي اشغال شده توسط اين تيکنر نيز کم است. عيب اصلي تيکنر چند بخشي اين است که غلظت مواد خروجي در آن کم است و همچنين کنترل عمليات نسبت به انواع ديگر دشوارتر است.

  بهره‌گیری از تجهیزات پیشرفته در تولید آسفالت

مزايا و معايب تيکنر معمولي

تيکنر معمولي به چند شکل طراحي مي شود. که شامل پل دار، پايه دار و ريلي مي باشد.
تيکنر پل دار: در اين نوع تيکنر روي استوانه يک پل درست شده است که دسترسي به همه جاي استوانه را راحت کرده است. پاروها روي اين پل متصل هستند. بهترين اندازه براي اين سازه ها قطر 40 متر است که مي تواند نتيجه اقصادي داشته باشد.
تيکنر پايه دار: در اين نوع تيکنر، پايه اي در وسط تيکنر وجود دارد که براي نگه داشتن پاروها است. اين تيکنر در ابعاد قطر بيشتر از 40 متر نتيجه ي مطلوبتري خواهد داشت.

تعيين اندازه تيکنر

براي اينکه بتوانيم بهترين نتيجه را از تيکنر بگيريم بايد از نوع و اندازه ي درست آن استفاده کنيم. براي تعين اندازه ي تيکنر از روابط و محاسبات رياضي و صنعتي استفاده مي شود که کمي هم پيچيده هستند. اما به طور کلي دو مورد که در تعيين اندازه ي آن تاثير دارند شامل موارد زير است.
1. اندازه ي لازم براي جلوگيري از تشکيل نقطه غلظت بحراني
2. عمق کف مناسب براي رسيدن به ته ريز مناسب.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *