مقالات

آسفالت گرم چیست ؟

آسفالت گرم چیست

آسفالت گرم چیست ؟ آسفالت گرم مخلوطی از قیر داغ و سنگدانه های خرد شده و دانه بندی شده و همچنین پرکننده است. که در کارخانه آسفالت گرم تحت شرایط معین و در دمای معین و تعریف شده با هم مخلوط می شوند. در همان حالت گرم بر روی سطوحی مانند پایه بتنی. و لایه های زیرین یا تاپ ها حمل و نقل و پخش می شوند، پروفیل و چکش می شوند.
نسبت ترکیب این مواد به یکدیگر بستگی به کاربرد، نوع مصرف و معیارهای طراحی آن دارد. ضمناً ضخامت لایه ای که در این ترکیب اعمال خواهد شد مؤثر است.

ویژگی های آسفالت گرم

از جمله ویژگی های آسفالت گرم می توان به عمر طولانی، ظرفیت باربری و عملکرد سریع آن در ترافیک عبوری اشاره کرد. بیش از 90 تا 95 درصد وزن مخلوط قیری از مواد سنگی تشکیل شده است. برای تهیه نقشه آسفالت از تست مارشال بر اساس ASTM D1599 استفاده می شود.

کاربری آسفالت گرم

استفاده از آسفالت گرم از طرق مختلف محدودیتی ندارد. از آسفالت گرم در ساخت جاده ها، فرودگاه ها و سقف ساختمان ها استفاده می شود.
آسفالت در زبان فرانسه به عنوان قیر نیز استفاده می شود. اما در کشور ما آسفالت به بتن قیری گفته می شود که از یک کلمه یونانی باستان گرفته شده است.
از این محصول می توان برای ایجاد عایق رطوبتی و محافظت از سقف ساختمان استفاده کرد. اگرچه آسفالت برای سقف ساختمان دوام بیشتری دارد، اما وزن آن بیشتر از ایزوگام، قیر و کیسه است. قیر مورد استفاده در بتن قیری و آسفالت گرم باید قیر خالص باشد. که در اثر ته نشین شدن نفت خام در برج تقطیر ایجاد می شود. نباید تا دمای 175 کف کند. قیرهای مورد استفاده در ایران قیرهای با عیار نفوذ یا گرید ویسکوزیته یا PG هستند. قیر با ویسکوزیته بالاتر (با درجه نفوذ کمتر) برای مسیرهایی با ترافیک سنگین و هوای گرم و قیر با ویسکوزیته کمتر (درجه نفوذ بیشتر) برای بارهای ترافیکی سبک و در هوای سرد توصیه می شود.

  راهنمای انتخاب بهترین مکان برای احداث کارخانه گچ

لایه های مختلف آسفالت در سطح جاده از بالا به پایین به شرح زیر است:

1- آسفالت رویه یا توپکا

این لایه در تماس مستقیم با بارهای ورودی ناشی از عبور وسایل نقلیه بوده و تحت تأثیر عوامل محیطی و جوی قرار می گیرد. علاوه بر این لایه، باید بار ورودی را تحمل کند. اما در مقابل اثرات جوی مانند گرما، یخبندان و تغییرات دما نیز باید مقاومت کند. باید پایدار و به علاوه یکنواخت و عاری از امواج، شکاف یا ناهمواری باشد.
مصالح سنگی این لایه ریزتر، درصد قیر آن بیشتر و فضای خالی بین سنگدانه های آن بیشتر است. ضخامت این لایه بر اساس طرح روسازی محاسبه می شود.
حداکثر قطر مصالح سنگی در این لایه از 9.5 تا 19 میلی متر متغیر است.
به منظور افزایش دوام این لایه و بهبود مقاومت آن، می توان از نوعی آسفالت به نام ماستیک (SMA) با دانه های درشت با مواد سنگی در قسمت فوقانی 100 درصد و دانه بندی گسسته با پرکننده بیشتر استفاده کرد.

برای مشاوره و ارتباط با سازنده کارخانه آسفالت کلیک کنید.

2- آسفالت سرد (باندور)

این لایه بین لایه رویی و لایه زیرین یا پایه قیری (در صورت وجود) قرار می گیرد.
دانه بندی آن از آسفالت توپکا بزرگتر و مقدار قیر آن کمتر است. در این لایه حداکثر اندازه مصالح سنگی بین 19 میلی متر تا 37.5 میلی متر است.
طبق محاسبات انجام شده برای تهیه طرح روسازی، لایه بایندر را می توان دو لایه ساخت و ضخامت آن بر اساس طرح روسازی راه تعیین می شود.

  نقش کارخانه‌ های آسفالت در صنعت ساخت و ساز و تولید مواد ساختمانی

3- پایه قیری

لایه پایه لایه ای از سنگ خرد شده یا ماسه مرغوب است که بین لایه پایه و لایه آسفالت قرار می گیرد و از سنگ خرد شده یا ماسه خرد شده و در برخی موارد مواد تثبیت شده با آهک و سیمان تشکیل شده است. مشخصات دانه بندی و ابعاد این لایه مشخص شده و باید طبق این قسمت و با رطوبت مطلوب خرد شود. لایه پایه را می توان با قیر نیز تثبیت کرد که در این مورد بتن قیری سیاه پایه نامیده می شود.

لایه پایه قیری چیست ؟

لایه پایه قیری به اولین لایه روسازی معروف است و از مخلوطی از مصالح سنگی با قیر با مشخصات فنی مربوطه تشکیل شده است که بر روی بستر جاده (لایه زیرین) و یا روی لایه پی اجرا می شود. این لایه جایگزین پایه معمولی می شود.

تفاوت اساس قیری با سایر موارد

پایه قیری دارای دانه های درشت و میزان قیر کمتری نسبت به Binder و Topeka است. حداکثر قطر سنگدانه های آن عموماً کمتر از 50 میلی متر است و به ندرت به 75 میلی متر می رسد. استفاده از پایه مشکی (پایه قیر) جز در شرایط خاص مانند مناطق در معرض یخبندان توصیه نمی شود، البته برای شیب های تند نیز برای افزایش اصطکاک و چسبندگی بین لایه ها استفاده می شود. و استفاده از این روش برای روکش جاده بستگی به نظر مهندسین مشاور دارد.
پایه قیری دانه بندی باز به عنوان لایه ای با زهکش کمتر استفاده می شود، اگرچه استفاده از پایه غیر قیر به دلیل زهکشی آن ارجحیت دارد، اما این پایه قیری اغلب برای کنترل ترک های بازتابنده استفاده می شود.

  بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در ساخت بهترین کارخانه آسفالت

بهترین سازنده کارخانه آسفالت در ایران چه شرکتی است ؟ شرکت آذر پارس با دریافت جوایز مختلف بعنوان بهترین و معتبرترین شرکت سازنده کارخانه آسفالت در ایران شناخته شده است.

مواد لازم برای تولید پایه قیری

برای تولید پایه سیاه از قیر نافذ یا PG در کارخانه تولید آسفالت گرم استفاده می شود و پس از پخش و اجرا متراکم می شود و در تمام مدت اجرای آن تا تکمیل لایه آسفالت توپکا، تردد وسایل نقلیه در جاده الزامی است. اجتناب شود.
نوع روسازی که در آن از پایه سیاه به جای پایه معمولی استفاده می شود روسازی آسفالت کامل یا روسازی آسفالتی با عمق کامل نیز نامیده می شود که توسط موسسه آسفالت آمریکا پیشنهاد شده و اغلب برای بارهای سنگین استفاده می شود و پایه سیاه لایه می باشد. در روسازی کاملا آسفالتی مانند بیس کوت معمولی است و مانند پایه روکش دار معمولی باید بین دو لایه بیس کوت سیاه آسفالت و بایندر اعمال شود تا دو لایه آسفالت به خوبی به یکدیگر بچسبند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *