مقالات

تفاوت بین آسفالت و قیر در چیست ؟

تفاوت بین قیر و آسفالت چیست ؟

تفاوت قیر و آسفالت

تفاوت بین قیر و آسفالت چیست ؟ تفاوت آشکاری بین قیر و آسفالت وجود دارد. قیر و آسفالت اغلب یک ماده در نظر گرفته می شوند، اما بین قیر و آسفالت تفاوت وجود دارد. آسفالت از سنگدانه، قیر و ماسه تشکیل شده است که قیر به عنوان چسبنده ای عمل می کند که آسفالت را در کنار هم نگه می دارد. به عبارت ساده تر، قیر را می توان به عنوان چسبنده در آسفالت، مانند سیمان در بتن، شناخت.

قبل از اینکه مستقیماً به تفاوت قیر و آسفالت بپردازیم، اجازه دهید اطلاعات مهمی در مورد این دو ماده و ویژگی های آنها به دست آوریم. گوش به زنگ باشید.

برای مشاهده سازنده کارخانه آسفالت در ایران کلیک کنید.

قیر چیست؟

قیر ماده ای است که در طی تقطیر نفت خام به وجود می آید. خاصیت ضد آب بودن و چسبندگی دارد. اگر فکر می کردید آسفالت ارزان است، با شنیدن قیمت قیر صادراتی متعجب خواهید شد. این عمدتا به دلیل فرآیند تولید قیر خام است. که بسیار ارزان و آسان است، بنابراین هزینه خرید قیر صادراتی پایین است.
معایب قیر

اگر سطح آسفالت آسیب ببیند، سطح بسیار خطرناکی برای رانندگی ایجاد می کند و همچنین خطر ساییدگی لاستیک های شما را افزایش می دهد. درست مانند آسفالت، سطح آسفالت نیز در معرض آسیب حرارتی است. در این حالت لایه سطحی بسیار نرم است. ممکن است سطح مناسبی برای رانندگی و پیاده روی نباشد.

آسفالت چیست؟

آسفالت از ترکیب موادی مانند قیر، سنگدانه ها و ماسه ایجاد می شود که برای ساخت جاده ها، پارکینگ ها، راه آهن، بنادر، باند فرودگاه، مسیرهای دوچرخه سواری، پیاده روها و همچنین زمین های بازی و زمین های ورزشی استفاده می شود.

  مراحل تولید گچ

برای مشاهده بهترین و با تجربه ترین سازنده کارخانه گچ به لینک مرتبط مراجعه کنید.

آسفالت به دلیل دوام خود شهرت بسیار خوبی به دست آورده است و اولین کاربرد آن برای سطوح جاده است. تخمین زده می شود که روسازی های آسفالتی می توانند بیش از 20 سال بدون روکش مجدد کامل دوام بیاورند، اگرچه روش های مختلفی وجود دارد که می تواند طول عمر را حتی بیشتر افزایش دهد.

معایب آسفالت

وقتی می گوییم آسفالت بادوام است، به این معنی نیست که در برابر آسیب های ناشی از آب و هوا، به خصوص در هوای بسیار گرم، آسیب پذیر نیست. در واقع، دما به طور بالقوه می تواند آسفالت را گرم کرده و آن را نرم کند. و آسیب بیشتر.

برای ریختن آسفالت مهم است که لایه زیرین کاملا صاف و آماده باشد. در صورت عدم تکمیل این کار، سطح آسفالت در حال اجرا نیز برای تردد خطرناک خواهد بود.

تفاوت آسفالت و قیر

قیر مانند سیمان است که به عنوان یک اتصال دهنده در راهسازی عمل می کند. آسفالت مانند بتن است که از اختلاط قیر، سنگدانه و ماسه به دست می آید.
روکش های آسفالتی بادوام هستند. پوشش های قیری دوام کمتری دارند.
سطح آسفالت نرم و بدون لغزش است که ایمنی راننده و کمترین صدا را تضمین می کند. نقاط سست روی روسازی آسفالت رانندگی را پر سر و صداتر می کند و می تواند تایرها را فرسوده کند.

مشاهده بهترین سازنده کارخانه آسفالت در ایران

مزایای قیر

نصب و اجرای قیر نسبت به آسفالت هزینه کمتری دارد.
یک سطح آسفالتی مانند سطح قیری نیازی به نگهداری منظم ندارد، اما بازرسی دوره ای منظم کافی است. سطوح قیری نیاز به نگهداری منظم دارند، بنابراین استفاده طولانی مدت از آنها مقرون به صرفه نیست.

  اویل هیتر چیست؟ + 9 کاربرد آن در کارخانه آسفالت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *