مقالات

گچ صنعتی چیست ؟

گچ صنعتی چیست ؟ تقریباً همه یا بهتر است بگوییم اکثر مردم می دانند گچ چیست؟ یعنی می دانند چه شکلی است و چه کاربردهایی دارد. این ماده به طور گسترده در صنعت ساختمان استفاده می شود و به یکی از رایج ترین مصالح تبدیل شده است.
همچنین در قدیم ابزارهای نوشتاری در مدرسه مانند نشانگرها و ابزار دیجیتال امروزی نبودند. برای تدریس، معلمان دروس را با گچ روی تخته می نوشتند. یکی از دلایلی که برخی از افراد با آن آشنایی دارند، استفاده از آن است. در این مقاله می خواهیم نگاهی جامع و تخصصی به این مواد داشته باشیم و آن ها را زیر ذره بین بررسی کنیم.

پیشنهاد روز : برای تماس با سازنده کارخانه گچ و مشاوره با بهترین سازنده کارخانه آسفالت با مشاوران شرکت آذر پارس در ارتباط باشید :

شماره تماس دفتر: 09382939998 – 09108104474
شماره تماس مدیریت : 09143335474 – 09108104474

گچ چیست؟!!

گچ که گچ نیز نامیده می شود، نوعی مصالح ساختمانی است که از گچ موجود در طبیعت به دست می آید. گچ به صورت سولفات دی کلسیم هیدراته در منابع موجود در سطح زمین یافت می شود و پس از خرد شدن و انتقال در کوره به صورت پودرهای سفید بسیار ریز برای مصارف ساختمانی استفاده می شود.
گچ برای نازک کاری ساختمان استفاده می شود و مصرف آن برای سطوح باربر مناسب نیست. کار با این مصالح ساختمانی جزئیات و پیچیدگی خاص خود را دارد، بنابراین استفاده از آن نیاز به مهارت و ترفندهای خاصی دارد.

کاربرد گچ

گچ در صنایع مختلفی کاربرد دارد، اما مصارف متداول آن مربوط به صنعت ساختمان سازی برای سنگ تراشی، گچ کاری دیوار، سقف و ستون ساختمان ها، سفید کاری، نظافت و ساروج می باشد.
این ماده یکی از مواد تشکیل دهنده در ساخت بلوک AAC است که به میزان 0.7-1 درصد استفاده می شود.

  فرآیند ساخت کارخانه تولید گچ و مراحل آن

بلوک aac یک بلوک سبک است که اغلب بلوک سیپورکس یا بلوک سبک سیپورکس نامیده می شود.
بلوک سیپورکس به دلیل مزایای فراوان به عنوان بهترین عنصر ساختمانی شناخته می شود.
گچ برای پوشاندن سطوح مختلف و تزئین آنها نیز استفاده می شود و به لطف رنگ سفید خود جلوه ای تمیز و روشن به فضا می بخشد.
علاوه بر نجاری در ساختمان می توان از آن برای موارد زیر نیز استفاده کرد:

صنایع دستی هنری مانند مجسمه سازی
پزشكي و كارهاي پزشكي (مثلاً شكستگي هنگام شكستن دست يا پا، آن را در گچ مي گذارند تا خوب شود)
ساخت قالب چینی و سرامیک
کشاورزی برای تهیه کودهای شیمیایی
ظروف شیشه ای

کاربردهای گچ چیست؟

برای استفاده از گچ در ساختمان ابتدا باید این ماده را با آب مخلوط کنید. ابتدا آن را در ظرفی ریخته و به آن آب اضافه کنید. نسبت گچ/آب مورد استفاده باید متناسب باشد. هنگامی که پوشش اولیه خود را به دست آورد، می توان آن را با استفاده از ماله روی سطح مورد نظر اعمال کرد. حرکت ماله باید مورب به دیوار باشد زیرا فقط خط جانبی ماله می تواند سطحی صاف و یکدست ایجاد کند. این روش می تواند ضخامت سطح را به اندازه دلخواه برساند. ترکیبی از گچ و آب اغلب برای سفید کردن ساختمان و پوشاندن گچ و خاک استفاده می شود. چون سطحی سفید ایجاد می کند اما برای تولید ملات گچ خاک رس را با آب مخلوط می کنند. برای ساخت این ملات از گچ و خاک به مقدار مساوی استفاده می شود، اما خاک رس بسته به زودگیر یا زودگیر بودن می تواند کمتر یا بیشتر استفاده شود.

  فرآیند نصب و راه‌اندازی کارخانه تولید گچ

ویژگی های مهم گچ چیست؟

استحکام و افزایش حجم از جمله ویژگی های قابل توجه گچ است که باعث شده این ماده در صنعت ساختمان سازی بسیار مورد استفاده قرار گیرد. سرعت گچ باعث شد فقط در صورت نیاز در دسترس باشد. زیرا قبل از اتمام کار و سفید کاری تمام دیوار خشک و سفت می شود. اگر پوشش بچسبد حجم آن افزایش می یابد و با پر کردن سوراخ ها و منافذ سطحی یکنواخت ایجاد می کند.
گچ ماده ای سریع گیر است اما برای کاهش سرعت آن می توانید مقدار آب را افزایش دهید و ملات ایجاد شده را ورز دهید. ملات به دست آمده از این روش را گچ مرده یا گچ مرده می گویند.
برای سفید کردن دیوارها از گچ مرده استفاده می شود. اطمینان حاصل کنید که گچ مرده قبل از خشک شدن خاصیت ارتجاعی خود را از دست ندهد. گچ در ترکیب با آب گرما ایجاد می کند و تقریباً 20 درجه گرمتر از محیط مورد نظر است. . بنابراین می توان از ملات گچ در دمای پایین استفاده کرد. استفاده از گچ به نوعی می تواند عایق صوتی و حرارتی ایجاد کند و مقاومت بالایی در برابر حریق دارد.

انواع گچ ساختمانی

گچ سفید

از این نوع برای سفید کاری در ساختمان استفاده می شود که قیمت آن نسبت به سایر انواع گچ ساختمانی کمتر است.

گچ عاج

به دلیل دانه بندی بسیار نرم و میکرونیزه آن در مجسمه سازی، ساخت قطعات پیش ساخته گچی و تولید رنگ های لعاب استفاده می شود.

گچ گچ

از ترکیب گچ با افزودنی های چسب مانند سرشام به دست می آید و در دو لایه روی سطوح آجری، بتن متخلخل، سیمانی (بلوک سیمانی) و بلوک بتنی اجرا می شود.

  سرمایه گذاری در پروژه ساخت کارخانه های گچ
گچ مرمر

مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارد و نوعی گچ مولکولی بدون آب است که با محلول مخلوط و سپس آنیل می شود.

گچ ساتن

برای سفیدکردن لایه نهایی سطوح استفاده می شود و برای تهیه این ماده گچ را با مواد افزودنی مانند پرلیت مخلوط می کنند.

گچ سیوا

به شما امکان می دهد عملیات فرعی را بر روی انواع مختلف سطوح انجام دهید. قابل استفاده برای انواع رنگ روغن، پوشش های اکریلیک، دیوارپوش های پی وی سی، روکش های پلیمری ساتن و بلکا.

حتما دیوارهای گچی ترک خورده را دیده اید. به نظر شما دلیل آن چیست؟

* اگر در هنگام تولید ملات گچ، مقدار گچ مخلوط شده با آب کمتر از حد تعیین شده باشد، پس از خشک شدن گچ، حجم آن کاهش یافته و بر این اساس، سطح دیوار یا ستون ترک خواهد خورد.
* مورد دیگر، اگر ضخامت گچ کشیده شده روی دیوار بیشتر از 8 سانتی متر باشد، لایه بالایی خشک می شود، در حالی که لایه های زیرین هنوز خشک نشده اند.
این نیز باعث ایجاد ترک در سطح می شود. برای رفع این مشکل باید ملات گچ را به صورت یک لایه نازک استاندارد روی سطوح اجرا کرد.
*بزرگترین مشکل گچ جذب رطوبت و تاثیر آن است. بنابراین در قسمت‌هایی از ساختمان که سطوح گچی در معرض بخار آب قرار می‌گیرد، باید روی آن‌ها یک لایه رنگ روغنی زده شود. این امر دوام آنها را تا حدودی افزایش می دهد.
* قبل از پوشاندن سطوح آهنی، مسی و سربی با گچ باید یک لایه ضد زنگ زده شود زیرا اگر گچ مستقیماً روی سطوح فلزی باشد با فلزات ترکیب شده و سولفات تولید می کند که باعث کاهش طول عمر گچ می شود. سطح اتاق مورد نظر کاهش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *