مقالات

تولید صنعتی و سنتی گچ و مراحل آن

تولید صنعتی و سنتی گچ

تولید صنعتی و سنتی گچ و مراحل آن ؟ تولید گچ به روش های صنعتی و سنتی موضوعی است که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم. اما قبل از آن بهتر است با تاریخچه گچ در ایران و جهان آشنا شوید. گچ برای اولین بار در حدود 160 تا 200 میلیون سال پیش هنگامی که دریاها خشک شدند ظاهر شد. لایه‌هایی از گچ خام در دریا ایجاد می‌شود.
بر اساس علم زمین شناسی، زمان ناپدید شدن دایناسورها و تشکیل لایه های گچ خام قدمت بیشتری نسبت به پیدایش تمدن ها در این سیاره دارد. در حدود قرن هفدهم، پایتخت گچ، شهر پاریس بود و تمام دیوارهای چوبی خانه ها با این ماده پوشیده شده بود. آتش سوزی لندن در سال 1666 و تخریب آن قانون استفاده از گچ توسط پادشاه فرانسه را مجبور کرد.

در ایران حدود ۲۵۰۰ سال گچ به عنوان یک مصالح ساختمانی سنتی به حساب می آمد. گچ بری طاق پوشاننده کانال ها در قسمت هایی از بناهای تخت جمشید مربوط به دوره هخامنشی باقی مانده است. در مقاله زیر روش های مختلف تولید گچ را به صورت صنعتی و سنتی ارائه خواهیم داد. همچنین در مورد دلایلی که امروزه مانند گذشته روش سنتی تولید گچ جوابگوی نیازهای انسان نیست بحث خواهیم کرد.

پیشنهاد روز : برای مشاوره و با بهترین سازنده کارخانه گچ روی لینک مرتبط شرکت آذر پارس کلیک کنید و یا با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید :

شماره تماس دفتر: 09382939998 – 09108104474
شماره تماس مدیریت : 09143335474 – 09108104474

 

کاربردهای تولید گچ و تولید آن

گچ در واقع یک ماده پودری سفید رنگ است که عمدتاً برای ساخت و ساز، گچ کاری، گچ بری و … استفاده می شود. امروزه گچ به یکی از مواد ضروری مورد نیاز مردم برای گچ کاری و… بدل شده است که فرم گچ که پخته می شود پودری نرم است. گچ پخته شده قدرت چسبندگی بالایی دارد و پس از مخلوط شدن با آب آماده استفاده است. سنگ گچ یکی از پرمصرف ترین مواد معدنی در جهان است که از دیرباز مورد استفاده انسان ها بوده است.

  نقش کارخانه‌های تولید گچ در توسعه پایدار و اقتصادی منطقه

شاید جالب باشد بدانید که یک خانه مدرن آمریکایی به طور متوسط ​​بیش از ۷ تن گچ دارد. علاوه بر این، گچ در سراسر جهان در بتن برای ساختمان ها، بزرگراه ها، پل ها و مجسمه ها و همچنین در ساخت سیمان برای تنظیم زمان گیرش سیمان پرتلند و در سازه های پزشکی و سایر سازه ها استفاده می شود. زندگی ما انسان هستیم، عادت کرده ایم.

استفاده از سنگ گچ برای تولید گچ

گچ یکی از پر مصرف ترین مصالح ساختمانی است که با کیفیت بسیار بالا و قیمت مناسب در کشور تولید و ساخته می شود. مراحل تولید گچ بسیار پیچیده است به همین دلیل در این مقاله قصد داریم مراحل تولید گچ را از ابتدا تا آخرین مرحله تحویل به مشتری توضیح دهیم. تهیه مواد اولیه اولین مرحله در فرآیند تولید گچ است. برای این منظور ابتدا باید سنگ گچ به عنوان ماده اولیه تهیه شود.

ایران از نظر وجود این ماده معدنی کشوری بسیار غنی محسوب می شود. زمین شناسان جهان بر این باورند که ایران دارای بزرگترین ذخایر گچ در جهان است. به طوری که گچ در نواحی خاصی درجه خلوص فوق العاده ای از خود نشان می دهد. به عنوان مثال مناطقی مانند سمنان به دلیل موقعیت مناسب جغرافیایی و اقلیمی دارای ذخایر عظیم گچ با خلوص بالا هستند. برای تشخیص سنگ گچ از سایر سنگ ها باید به رنگ سفید آن در زمانی که خلوص بالایی دارد توجه کرد.

البته لازم به ذکر است که تشخیص برخی از نمونه های گچی حاوی ناخالصی به دلیل ایجاد رنگ های مختلف و متنوع بسیار دشوار است. راه دیگر برای تشخیص وجود گچ در یک منطقه، میزان حل شدن این ماده در آب است. به طوری که سنگ گچ یا گچ به سختی در آب حل می شود، در حالی که گچ در اسید هیدروکلریک غلیظ خیلی سریع حل می شود. راه دیگر برای شناسایی معادن گچ این است که گیاهان در مناطقی که لایه های بزرگ گچ وجود دارد رشد نمی کنند.

  سرند چیست؟ + 9 کاربرد آن در کارخانه های گچ

مراحل صنعتی تولید گچ

گچ ساختمانی یکی از پرمصرف ترین مصالحی است که با کیفیت عالی و قیمت مناسب در برخی از مناطق ایران تولید می شود. اما مراحل ساخت گچ چگونه انجام می شود؟ و چه مراحلی را در کارخانه باید طی کند تا به دست مشتری برسد؟

اولین قدم برای تولید گچ در کارخانه های صنعتی، تهیه ماده اولیه آن است. همانطور که قبلا ذکر شد، گچ ماده اولیه مورد نیاز واحدهای صنعتی تولید کننده پودر گچ است.

مرحله پخت و پز:

مرحله پخت در فر انجام می شود. اگر کارخانه مورد نظر مجهز به سیستم پخت دو کوره باشد، کلوخه ها در کوره هیبرن با حرارت از بالا و همچنین در دمای تعیین شده آبگیری می شوند و قطعات نرم یا خاک گچی در کوره لوبرن با دریافت کامل آبگیری می شوند. گرما از پایین پخته می شود و محصول هر دو فر در انتها با هم ترکیب می شود.

آسیاب و دانه بندی:

در مرحله آسیاب و دانه بندی، سنگ گچ پخته شده نرم شده و توسط آسیاب چکشی به پودر تبدیل می شود، سپس دوباره برای دانه بندی خرد می شود. ذراتی که روی صفحه باقی می مانند برای تکرار این چرخه به سنگ شکن بازگردانده می شوند.

بسته بندی و بارگیری:

پس از دانه بندی محصول در کیسه هایی با وزن های مختلف بسته بندی شده و پس از بارگیری روانه بازار شده و در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد.

مراحل سنتی تولید گچ

علاوه بر روش صنعتی، روش دیگری نیز برای تولید گچ استفاده می شود: روش سنتی گچ که در اینجا به شرح آن می پردازیم. در گذشته به جای استفاده از کارخانه های پرظرفیت و استفاده از روش های صنعتی، از سنگ گچ به عنوان ماده اولیه اصلی برای تولید گچ در کوره های دستی استفاده می کردند.

  اهمیت و نقش کارخانه‌های تولید گچ در صنعت ساخت و ساز

در واقع مراحل تولید و ساخت گچ در این کوره های دستی به گونه ای بود که در ابتدا سنگ گچ از معادن حمل شده استخراج می شد و سپس به محل کوره های دستی منتقل می شد و سپس گچ پخته و در آنجا خرد می شد. در مرحله آخر بارگذاری شد. در مورد روش سنتی تولید گچ، جالب است بدانید که گچ تولیدی به این روش نسبت به گچ ساختمانی معمولی زمان بیشتری می برد و کوره های دستی تنها ظرفیت تولید 50 تن گچ در روز را داشتند.

با گذشت زمان و افزایش تقاضای بازار برای گچ، کوره های دستی به دلیل ظرفیت کم به تدریج کنار گذاشته شد و انواع کارخانه های تولید گچ جای خود را به روش های صنعتی دادند. در واقع نقطه مقابل روش سنتی تولید گچ، تولید صنعتی آن است. سرعت و کمیت تولید گچ به روش صنعتی به حدی است که روش سنتی دیگر جایی در دنیای امروزی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *