مقالات

انواع تولید آسفالت در کارخانه آسفالت

انواع تولید آسفالت در کارخانه آسفالت

انواع مدل های تولید شده آسفالت

انواع تولید آسفالت در کارخانه آسفالت ؟ در این مقاله در مورد انواع آسفالت تولیدی در کارخانه آسفالت صحبت می کنیم: آسفالت معمولاً مخلوطی از مواد سنگی دانه بندی پیوسته و یک ماده چسبنده است که معمولاً قیر است. قیر در صنعت راهسازی به ماده ای مایع، خمیری یا جامد اطلاق می شود و رنگ آن سیاه یا قهوه ای تیره است.

آسفالت چگونه ساخته می شود

آسفالت به صورت مخروطی ساخته می شود. مشکل اصلی قابل بررسی در مورد آسفالت چسبندگی مصالح سنگی به قیر است. اتصال قیر به ماده نوعی اتصال الکترواستاتیکی است که در آن نیروهای جاذبه ضعیف هستند. مواد سنگی موجود در آسفالت آبدوست (آب دوست) است که به دلیل وارد شدن عاملی مانند آب که قطبی بوده و به مواد سنگی آبدوست می‌چسبد. چسبندگی بین قیر و مصالح سنگی کاهش یافته و کیفیت آسفالت کاهش می‌یابد.

عیوب و معایب حین آسفالت

عیوب و معایب راه های آسفالتی مانند ترک خوردگی، تغییر شکل و انحلال در اثر آسفالت زدایی. برای جلوگیری از این فرآیند، کارشناسان در تلاش هستند تا موادی را بیابند که چسبندگی بین قیر و مصالح سنگی موجود در آسفالت را افزایش داده و با مواد سلب کننده از آن جدا شوند.  (استریپینگ) که از آن جلوگیری می کنند. به این مواد مواد ضد لکه گیری می گویند و موادی مانند ترپن مرکبات، لاتکس لاستیک، آمین ها و آهک برای این منظور مفید است.

شناخته ترین نوع آسفالت

شناخته شده ترین نوع آسفالت، آسفالت داغ یا بتن آسفالت داغ است. مصالح سنگی عموماً بیش از 90 درصد از مخلوط آسفالت را تشکیل می دهند. بنابراین مصالح سنگی تاثیر بسزایی در کیفیت آسفالت به دست آمده دارد. بتن آسفالتی پوسته ای متراکم و سیاه رنگ است که قسمت اصلی و ساختار کلی آن از مصالح سنگ دانه پیوسته (با حداقل فضای خالی) تشکیل شده و ذرات آن توسط قیر به هم چسبیده است. بتن آسفالتی بدنه ای همگن و جامد است که بارها را تحمل می کند. مقاومت برشی نسبتاً بالایی دارد، در برابر عوامل جوی و چرخ های خودرو پایدار است و نیازی به نگهداری منظم ندارد. به عبارت دیگر بتنی است که در آن به جای ملات سیمان از قیر استفاده می شود.

  مواد اولیه مورد نیاز برای تولید گچ

نکات مهم در تولید آسفالت

هنگام تهیه آسفالت علاوه بر نوع کاربری که خواهد داشت، به حمل و نقل آن نیز توجه ویژه ای می شود. از جمله : آفتابگیر یا سایه دار بودن مکان، باز بودن یا قرار گرفتن در داخل تونل، خشکی و رطوبت محل کار، تغییرات دمایی که باید تحمل شود، فصل راه سازی و غیره.

آسفالت ماده ای سیاه، چسبنده، بسیار چسبنده یا نیمه جامد است. آسفالت ماده ای مرکب است که از اختلاط ماسه و قیر به دست می آید و در ساخت راه ها، باند فرودگاه ها و سقف ساختمان ها استفاده می شود.

تعریف آسفالت چیست ؟

آسفالت به طور کلی به مایع غلیظ، نیمه جامد یا جامد اطلاق می شود. که عمدتاً از هیدروکربن ها و مشتقات آنها تشکیل شده و کاملاً در دی سولفید کربن حل شده است.

انواع آسفالت

آسفالت با توجه به کاربرد و روش اختلاط به سه دسته آسفالت گرم، آسفالت محافظ و آسفالت سرد تقسیم می شود.

آسفالت داغ

آسفالت گرم به انواع آسفالت اطلاق می شود که در آن قیر و سنگ های داغ مخلوط شده و به صورت گرم و متراکم پخش می شوند.

آسفالت گرم شامل بتن قیری است.

آسفالت محافظ

آسفالت محافظ به مخلوطی از قیر و مصالح سنگی اطلاق می شود. که برای پوشش و محافظت جاده در برابر عوامل جوی استفاده می شود. آسفالت محافظ از فرسایش سطح جاده های شنی یا آسفالته جلوگیری می کند. اجرای این آسفالت آسان است و ضخامت آن به طور کلی به 2.5 سانتی متر می رسد.

  انواع تکنولوژی های پیشرفته در تولید گچ

آسفالت سرد

مخلوط سرد مخلوطی از مواد سنگی و قیر مخلوط یا امولسیون قیر است که مواد اولیه آن در دمای اتاق مخلوط می شود. در برخی از انواع آسفالت سرد، قیر را می توان بر حسب نیاز حرارت داد، اما مواد دیگر را بدون حرارت در قیر مخلوط می کنند. آسفالت سرد به دو دسته زیر تقسیم می شود:

آسفالت سرد پیش ساخته (Plant Mixed Cold Mix)

ردمیکس (Road Mix)

کلام آخر

برای مشاوره و ساخت کارخانه آسفالت می توانید به وب سایت شرکت آذرپارس مراجعه و یا با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

شماره تماس دفتر: 09382939998 – 09108104474
شماره تماس مدیریت : 09143335474 – 09108104474

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *