مقالات

انواع سنگ شکن صنعتی و کاربرد آن

انواع سنگ شکن صنعتی و کاربرد آن

انواع سنگ شکن های صنعتی

یکی از ثروت های طبیعی هر کشور، مواد معدنی موجود در آن است که مواد اولیه مورد نیاز سایر صنایع را برای ساخت اقلام کاربردی و روزمره فراهم می کند. مواد معدنی واقع در نزدیکی سطح زمین با استفاده از روش استخراج روباز و مواد معدنی واقع در اعماق زمین با استفاده از روش استخراج زیرزمینی از زمین استخراج می‌شوند. پس از استخراج مواد معدنی از زمین، عملیات ویژه ای مانند خرد کردن توسط دستگاه های سنگ شکن صنعتی مختلف باید بر روی آنها انجام شود تا برای استفاده در سایر صنایع آماده شوند.

اولین قدمی که کانی ها پس از استخراج باید بردارند، قرار دادن آنها در خطوط سنگ شکن است. خطوط سنگ شکن متشکل از سنگ شکن های مختلف است که مسئول خرد کردن مواد معدنی به قطعات کوچکتر هستند. سنگ ها در هنگام خرد شدن رفتارهای متفاوتی از خود نشان می دهند. یکی از آنها به پودر تبدیل می شود و دیگری به دلیل سختی زیاد به راحتی جمع نمی شود. با توجه به تفاوت زیاد بین سنگ های معدنی، سنگ شکن های مختلفی طراحی و به بازار عرضه شده است. تا هر کارخانه بتواند با توجه به نیاز خود یکی از آنها را خریداری کند.

سنگ شکن های صنعتی به چند دسته تقسیم می شوند؟

با توجه به موقعیت مکانی در خط تولید، انواع سنگ شکن ها به سه دسته سنگ شکن اولیه، سنگ شکن ثانویه و سنگ شکن ثالثیه تقسیم می شوند. سنگ شکن های اولیه در ابتدای سنگ شکن قرار می گیرند و قابلیت خرد کردن انواع سنگ ها مانند سنگ شکن فکی و هیدروکن را دارند. پس از انقباض سنگ ها توسط سنگ شکن اولیه وارد مرحله دوم خردایش شده و توسط سنگ شکن های ثانویه کاهش می یابد. اگر اندازه سنگ ها هنوز بزرگ باشد. مرحله دیگری در خطوط تولید اضافه می شود که اغلب در کارخانه های تولید شن و ماسه استفاده می شود. در مرحله سوم، سنگ های سنگ شکن های ثانویه وارد سندبلسترها شده و به قطعات بسیار کوچک تبدیل می شوند.

  راهکارهای حل مشکلات احتمالی در کارخانه های تولید گچ

مروری بر انواع سنگ شکن های صنعتی

سنگ شکن فکی

در خطوط فرآوری مواد معدنی، اولین سنگ شکن نصب شده، سنگ شکن فکی است. این سنگ شکن قابلیت خردکردن سنگ هایی با درجه سختی بالا را دارد. با وجود بدنه بسیار مستحکم نیازی به تعمیر آسان ندارد. در داخل سنگ شکن فکی دو فک ثابت و متحرک وجود دارد. که سنگ ها با قرار گرفتن بین این دو فک و فشار ناشی از حرکت آن ها به قطعات کوچک تبدیل می شوند.


پیشنهاد ویژه : برای ارتباط با بهترین سازنده کارخانه آسفالت و سازنده کارخانه گچ روی لینک مرتبط کلیک کنید.


 

سنگ شکن فکی در ظرفیت های مختلف تولید می شود. خطوط تولید بسته به خروجی مورد انتظار می توانند یکی را خریداری کنند. ظرفیت هر سنگ شکن نشان می دهد که دستگاه توانایی خرد کردن چندین تن سنگ در ساعت را دارد. معمولاً جنس بدنه و قطعات این سنگ شکن از فولاد منگنزی است. که مقاومت بالایی در برابر ضربه و سختی سنگ دارد. سنگ شکن فکی به طور گسترده در صنعت معدن، ساخت و ساز، متالورژی و بهبود جاده استفاده می شود.

سنگ شکن کیوبیت

یکی دیگر از سنگ شکن های صنعتی پرکاربرد، سنگ شکن کوبیت است که به عنوان سنگ شکن ضربه ای نیز شناخته می شود. فرآیند خرد کردن سنگ ها در این دستگاه به کمک ضربات وارده از کنار چکش ها انجام می شود. به همین دلیل نام سنگ شکن کوبیت را دریافت کرد. سنگ های خرد شده توسط سنگ شکن فکی برای کاهش اندازه به سنگ شکن کیوبیت فرستاده می شوند.

  فرایند تولید گچ در کارخانه از صفر تا 100 + مراحل تبدیل سنگ گچ به گچ پخته شده

پس از ورود به کیوبیت، سنگ ها با چکش هایی برخورد می کنند که علاوه بر کاهش اندازه کانی ها، آنها را به سمت سندان دستگاه بیرون می زند. داخل سندان سنگ شکن کوبیت چکش و انبر تعبیه شده است. که در هنگام ضربه سنگ ها را خرد می کند. این کار را تا رسیدن سنگ ها به اندازه تعیین شده ادامه می دهد. سنگ شکن کوبیت به دلیل ظرفیت بالا و قدرت زیاد در صنایع مختلف از محبوبیت بالایی برخوردار است. هزینه نگهداری آن نسبت به سایر دستگاه های سنگ شکن کمتر است.

سنگ شکن هیدروکن

سنگ شکن هیدروکن در مراحل اولیه یا ثانویه خطوط تولید کاربرد دارد و قابلیت خرد کردن سنگ های بسیار سخت را دارد. کوچک سازی مواد معدنی در سنگ شکن هیدروکن با پرکردن شکاف بین گوشته و حلزون انجام می شود. سیستم روغن کاری اتوماتیک عمر قطعات آن را افزایش می دهد. قطعات سنگ شکن هیدروکن از فولاد مولیبدن منگنز ساخته شده و در برابر انواع ضربه مقاومت بسیار بالایی خواهد داشت.

از ویژگی های مثبت سنگ شکن هیدورکن می توان به استحکام و قدرت بالا، بدنه مستحکم، هزینه های نگهداری و تعمیرات مناسب، عمر طولانی قطعات و سیستم روغن کاری اتوماتیک اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *