مقالات

انواع روسازی آسفالت چیست ؟

انواع روسازی آسفالت چیست ؟

انواع روسازی های آسفالت

انواع روسازی آسفالت چیست ؟ امروزه از انواع روسازی های آسفالت، به صورت گسترده در همه جا استفاده می شود. نوع آسفالت بسته به نوع روکش آن متفاوت است. شرکت آذر پارس بهترین سازنده کارخانه آسفالت در ایران اطلاعاتی درباره انواع روسازی در این مقاله به اشتراک می گذارد.

5 مورد از رایج ترین روسازی آسفالت ها

1-مخلوط داغ آسفالت :

انواع روسازی آسفالت چیست ؟ امروزه از انواع روسازی های آسفالت، به صورت گسترده در همه جا استفاده می شود. از این ماده بیشتر برای جاده ها، روسازی های آسفالت تجاری و مسکونی استفاده می شود. مخلوط های آسفالتی داغ را می توان بر اساس اندازه ذرات سنگدانه به مخلوط های مختلف طبقه بندی کرد. از آنجا که آسفالت داغ در دمای 150 درجه سانتی گراد تحت حرارت بالا قرار می گیرد، این مدل آسفالت دارای انعطاف پذیری بالا، مقاوم در برابر آب و هوا، نفوذ ناپذیر است. آسفالت مخلوط داغ فقط در دمای بالای 4 درجه سانتی گراد استفاده می شود.

2-آسفالت مخلوط گرم :

نیازی نیست این نوع آسفالت را گرم نگه داریم. این امر با استفاده از مواد اتصال دهنده و افزودنی ها مانند موم و زئولیت به دست می آید که اجازه می دهد به راحتی در دمای پایین تر ریخته و پخش شود. آسفالت مخلوط گرم برای تولید، انرژی کمتری مصرف می کند و دودهای کمتری آزاد می کند، در نتیجه از آن بیشتر در مناطق با گردش هوای ضعیف استفاده می شود. کاربرد این نوع آسفالت در مسیرهای پیاده روی، انواع روسازی آسفالت تجاری و مسکونی است.

  فرآیند تولید آسفالت از صفر تا 100 + مراحل گام به گام تولید آن در کارخانه

3-آسفالت مخلوط سرد :

برای تهیه این نوع آسفالت نیازی به گرما نداریم در نتیجه زمان آماده شدن آن طولانی است، همین امر باعث کاهش طول عمر آن شده است. به همین دلیل از این نوع آسفالت برای ترمیم سریع ترک آسفالت و چاله ها استفاده می شود. در کل از آسفالت مخلوط سرد برای ترمیم جاده ها استفاده می شود تا بتوان در فرصت مناسب، آن را به صورت دائم ترمیم کرد.

4- مخلوط های درجه بندی متراکم :

این نوع آسفالت نوعی آسفالت مخلوط گرم است که امروزه از آن زیاد استفاده می شود. بسته به اندازه ذرات سنگدانه مورد استفاده، به دو دسته ریز و یا درشت تقسیم می شود. اگر ذرات این نوع آسفالت به درستی مخلوط شود، خاصیت نفوذ ناپذیر آن بیشتر می شود. از آسفالت با مخلوط های درجه بندی متراکم در ساخت جاده های آسفالت و بزرگراه ها استفاده می شود.

5- آسفالت متخلخل :

این نوع آسفالت دارای حفره های کوچکی است که اجازه عبور آب را می دهد. یکی از مزیت های این نوع آسفالت، انتقال آب از طریق روکش آسفالت به بستر سنگ زیر آسفالت است، این ویژگی آسفالت باعث می شود آب به طور طبیعی توسط خاک جذب شود. آسفالت متخلخل بسیار مقاوم و بادوام است، این نوع آسفالت یکی از کارآمدترین انواع آسفالت است. از آسفالت متخلخل در پارکینگ ها، مسیرهای پیاده روی، مسیرهای تجمع آب استفاده می شود.

مزیت انواع روسازی ها

1-ایمنی :

روسازی آسفالت مقاومت بالایی در برابر لغزش دارد و کنتراست رنگ بالایی بین روسازی آسفالت و نشانگرهای جاده ایجاد می کند، همچنین باعث افزایش دید جاده ها در هر شرایط آب و هوایی می شود. رنگ تیره آسفالت بدون صدمه به مواد شیمیایی، باعث کاهش تابش نور می شود و یخ و برف را سریعتر ذوب می کند. آسفالت درجه یک، می تواند در هنگام طوفان باران تصادفات و تلفات را در بزرگراه ها، کاهش دهد. مواد روسازی آسفالت نیز باعث از بین رفتن خطرات بالقوه خطرناک و گران قیمت در جاده ها می شود.

  نقش کارخانه های تولید گچ در تامین نیازهای بازار
2-ایجاد سطح صاف :

روسازی آسفالت، سطح یکنواخت تری ایجاد می کند. سطح ناهموار باعث خستگی راننده و کاهش کنترل ماشین می شود. در نتیجه آسفالت صاف کمک شایانی در بیشتر شدن سطح ایمنی می کند. از طرف دیگر جاده هایی با آسفالت هموار باعث کاهش اصطکاک بین لاستیک ها و سطح روسازی می شود، که به دنبال آن باعث کاهش مصرف سوخت و کاهش انتشار دی اکسید کربن می شود.

3-مقرون به صرفه :

سطوح هموار جاده باعث کاهش ساییدگی و پارگی وسایل نقلیه می شود.

4-سازگار با محیط زیست :

صنعت آسفالت به سمتی می رود که مواد اولیه سازگار با محیط زیست، باشد.

5-زیباسازی :

با روسازی مناسب آسفالت می توان جلوه زیباتری به جاده ها بخشید.

6-افزایش دوام :

با روسازی مناسب می توان عمر آسفالت را طولانی تر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *