مقالات

مراحل تولید گچ

مراحل تولید گچ

مراحل تولید گچ ؟ گچ در طبیعت به شکل گچ وجود دارد. سنگ گچ دارای بافت کریستالی است که پس از استخراج برای تهیه گچ ساختمانی استفاده می شود. این محصول به عنوان مصالح در هنگام ساخت و ساز ساختمان ها استفاده می شود. به عنوان مثال در برخی از قسمت های ساختمان برای پوشش دیوارها و سقف استفاده می شود. در ادامه با طرز تهیه گچ ساختمانی، انواع گچ، مراحل تولید گچ ساختمانی و موارد مصرف آن آشنا می شویم.

کاربرد گچ ساختمانی

تولید گچ تحول عظیمی در صنعت ساختمان ایجاد کرده است. این محصول در مراحل ساخت کاربردهای مختلفی دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

سطوح روکش
سفید کردن
ساخت و ساز ساختمان
پوشش دیوارها، سقف ها و ستون ها
جزئیات روی دیوار و سقف ساختمان
گچ کاری
تهیه ملات گچ
عایق حرارتی و صوتی
نقل شده. البته گچ در صنایع دیگر نیز کاربرد دارد; مانند برخی موارد پزشکی و درمان های پزشکی، مجسمه سازی و عروسک سازی، شیشه و سرامیک سازی.

پیشنهاد روز : برای مشاوره با بهترین سازنده کارخانه گچ در ایران می توانید روی لینک مرتبط کلیک کنید و یا با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

شماره تماس دفتر: 09382939998 – 09108104474
شماره تماس مدیریت : 09143335474 – 09108104474

 

مراحل استخراج گچ

در ابتدای تولید گچ ساختمانی، سنگ گچ خالص موجود در طبیعت با استفاده از ماشین آلات سنگین به کارخانه حمل می شود. سنگ ها توسط دستگاه سنگ شکن خرد شده و با استفاده از فیدر که نوعی سنگ شکن ضربه ای است به قیف کیوبیت منتقل می شوند و توسط این دستگاه به قطعات کوچکتر تبدیل می شوند. تعداد سنگ شکن ها در حین تولید گچ ساختمانی بر اساس نوع سنگ هر منطقه و همچنین استحکام و سختی سنگ ها تعیین می شود.

  راهنمای انتخاب بهترین مکان برای احداث کارخانه گچ

در فرآیند تهیه و تولید گچ ساختمانی هیچ گونه افزودنی به آن اضافه نمی شود و کاملا خالص استخراج می شود. پس از گذراندن مرحله استخراج، گچ به دست آمده به مراحل دیگر تولید گچ یعنی جداسازی و پختن می رسد. در ادامه این مراحل را توضیح خواهیم داد تا بتوانید با تهیه گچ ساختمانی به طور کامل آشنا شوید.

برای جدا کردن

در مرحله جداسازی، هنگامی که سنگ ها توسط دستگاه خرد شدند، به غربال های صنعتی منتقل می شوند. این الک ها وظیفه جداسازی سنگ های خرد شده را از نظر نرمی یا توده ای بر عهده دارند. قطعات به سیلو هایبرن که دمای بسیار بالایی دارد منتقل می شوند تا در آنجا پخته شوند. سنگ های نرم نیز داخل فر لوبرن می روند و در دمای پایین پخته می شوند.

مرحله پخت و پز

دمای کوره لوبرن بسته به سختی سنگ گچ و رطوبت محیط بین 100 تا 150 درجه سانتیگراد تنظیم می شود. فر هیبرن حدود 200 تا 350 درجه سانتیگراد است. این گرما توسط مشعل ایجاد می شود که از گاز یا گازوئیل به عنوان سوخت استفاده می کند. در این روش لایه بیرونی و سپس تمامی قسمت های بلوک های گچی پخته و نیمه هیدراته می شوند.
ماشین آلات لازم برای مراحل تولید گچ ساختمانی
به طور کلی تولید گچ ساختمانی یک عملیات پیچیده است که نیاز به استفاده از دستگاه ها و ماشین آلات مختلف در هر یک از مراحل آن دارد. این ماشین ها به طور مستقیم بر کیفیت گچ نهایی تولید شده تأثیر می گذارند. به همین دلیل استفاده از ماشین آلات استاندارد در فرآیند تولید گچ اهمیت دارد. برخی از ماشین آلات مورد استفاده در تولید گچ عبارتند از:

  الواتور فیلر چیست؟ + کاربرد های آن در کارخانه آسفالت

حایر یا سنگ شکن

فیدریا صفحه انتقال سنگ شکن است
آسیاب یا سنگ شکن فکی
نوار نقاله یا تسمه نقاله
آسیاب چکشی
دستگاه آسانسور
سیلوی مواد اولیه
کابل برق یا فیدر زیر سیلو
نوار را به فر منتقل کنید
مشعل های فر
جدا کننده سیلیکونی
سرند یا دستگاه الک
دستگاه بسته بندی گچ
سیلو نگهداری گچ

انواع گچ

پوشش سفید: برای سفید کردن ساختمان و پوشاندن دیوارها و قسمت های خاصی از ساختمان استفاده می شود.

گچ عاج: برای ساخت و مجسمه سازی استفاده می شود و بافت بسیار نرمی دارد.

پوشش گیپتون: چسبندگی بسیار بالایی دارد و در پوشش های بتنی و سیمانی کاربرد دارد.

پوشش ساتن: نوعی پوشش سفید است که در طی فرآیند تولید با ماده ای به نام پرلیت ترکیب می شود.

روکش سیوا: این نوع پوشش دارای مقاومت بالایی در برابر رطوبت بوده و در رنگ روغن و روکش پی وی سی کاربرد دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *