مقالات

شن و ماسه چگونه تشکیل می شود ؟

شن و ماسه چگونه تشکیل می شود

شن و ماسه چگونه تشکیل می شود ؟ رسوبات آبرفتی مهمترین منبعی هستند که می توانند ماسه مناسب برای ساخت و ساز را فراهم کنند. بهره برداری از این رسوبات به این دلیل است که ذرات آنها به هم متصل نیستند و به راحتی به سطوح نفوذ می کنند. بیشتر رسوباتی که در کشور ما وجود دارد را دوره کواترنر پوشانده است. شرق. این رسوبات منشأ متفاوتی دارند و تنها از گروه های خاصی می توان برای تهیه ماسه استفاده کرد.

مهمترین منابعی که می توان از آنها شن و ماسه تهیه کرد:

آبرفت رودخانه

ذرات سنگ را می توان به دلیل هوازدگی از سنگ مادر جدا کرد و توسط عوامل محیطی مانند آب به محیط های پایین تر انتقال داد. انرژی محیط عامل مهمی در کمیت و اندازه ذرات منتقل شده است. مواد موجود در رودخانه به یکی از سه شکل حرکت می کنند: حل شده، معلق (سیلت و خاک رس)، یا غلتیدن و پریدن در بستر رودخانه (شن و ماسه و ذرات).


برای راه اندازی کارخانه آسفالت می توانید با مشاوران شرکت آذر پارس تماس حاصل فرمایید.
شماره تماس دفتر: 0938293999809108104474
شماره تماس مدیریت : 09143335474 – 09108104474


 

در مناطق کوهستانی موادی که توسط رودخانه منتقل می شود کم و ذرات درشت و زاویه دار هستند. این رسوبات تشکیل شده می توانند سنگ از هر نوع و هر درجه ای از مقاومت باشند. اما آبرفت هایی که در قسمت های انتهایی رودخانه ایجاد می شود به دلیل انرژی کم آب این نواحی عمدتاً از گل و لای و رس تشکیل شده است. بنابراین، اگر به دنبال مواد حاوی سنگ خرد شده هستید، باید آنها را در نواحی میانی رودخانه های پرانرژی و پرآب بیابید، جایی که آب نیز انرژی زیادی دارد. بیشتر شن و ماسه مورد استفاده در کشور ما را می توان از منابع آبرفتی در بستر رودخانه ها به دست آورد. یکی دیگر از ویژگی های مهم این نهشته های آبرفتی، ترمیم پذیری آنهاست. به این ترتیب قطعاتی که در فصل سیلاب مورد بهره برداری قرار می گرفتند با رودخانه جایگزین می شوند.

  تکنیک های کنترل کیفیت مواد دریافتی در تولید آسفالت

منابع سنگی

در مواقعی که منابع طبیعی شن و ماسه در مکان های خاصی در دسترس نباشد یا منابع موجود ویژگی های لازم را نداشته باشند، باید از سنگ های خرد شده استفاده کرد. ممکن است در برخی موارد سنگ بنا ضروری باشد که در این صورت استفاده از سنگ های مصنوعی شکسته اهمیت پیدا می کند.

پس از اینکه رودخانه ها به طور ناگهانی از دره ای شیب دار وارد دره ای کم عمق می شوند یا وارد یک منطقه هموار یا دشت می شوند، این حرکت باعث می شود که مقداری از بار خود را در آن منطقه رها کنند. این رسوبات افقی، عریض و کوتاه هستند که شکلی مخروطی ایجاد می کند که بالای آن به سمت بالادست رودخانه قرار دارد.

پایان سیل و نتایج آن

پس از پایان سیل، رسوبات باقی مانده در دشت ها باعث حل شدن دانه ها می شود، اما به دلیل فرسایش خاک در نواحی فوقانی، این دانه ها حاوی مواد آبکی هستند. به همین دلیل است که این نوع آبرفت ها کمتر برای ماسه مناسب است و از ماسه استفاده می کنند. اما اگر قرار باشد از آن استفاده شود نیاز به شستن و چیدمان زیاد حبوبات دارد.

شن و ماسه چگونه تشکیل می شود ؟
در سمت محدب قسمتی که رودخانه خم می شود به دلیل سرعت کم جریان باعث ایجاد آبرفت می شود. این رسوبات شامل ماسه ریز و گاهی ذرات درشت تر است. این دسته از رسوبات را می توان برای مصالح ساختمانی به ویژه برای ساخت ملات استفاده کرد.

  مواد اولیه مورد نیاز برای تولید گچ

ذخایر بادی

رسوبات ایجاد شده توسط باد از نظر اندازه مساوی یا کوچکتر از ماسه هستند و به اشکال مختلف مانند تپه های ماسه ای (تپه های شنی) وجود دارند. نهشته‌های بادی را می‌توان در بخش‌های وسیعی از کشور مانند بیابان‌ها و سواحل دریا مانند مازندران و خلیج فارس و یا حتی در سواحل برخی رودخانه‌ها یافت. این رسوبات استحکام زیادی دارند اما به دلیل اینکه حاوی ذرات ریز هستند نمی توان از آنها به عنوان مواد استفاده کرد.

ماسه چیست؟

شن و ماسه سنگ های کوچکی هستند که از خرد کردن یا ساییدن سنگ ها به یکدیگر ایجاد می شوند. ایجاد آنها ممکن است به دلیل عوامل طبیعی مانند باد، باران یا امواج و یا حتی عوامل غیر طبیعی باشد. مانند استفاده از دستگاه های ماسه سنگی.

رسوبات یخبندان

به رسوبی که پس از ذوب شدن یخچال ها باقی می ماند، یخچال می گویند. ژله ها به دو نوع ترکیبی و ترکیبی تقسیم می شوند. کلوخه های مخلوط به دلیل تغییر در استحکام مکانیکی و اندازه دانه، منابع مناسبی برای تامین ماسه و مصالح ساختمانی نیستند. با این حال، اگر مجبور به استفاده از این حبوبات هستید، باید دسته بندی و شسته شوند.

سخن آخر

برای تماس و مشاوره با بهترین سازنده کارخانه گچ می توایند به لینک مرتبط مراجعه کنید و یا با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *