مقالات

مقایسه سنگ شکن فکی و ژیراتوری

مقایسه سنگ شکن فکی و ژیراتوری

مقایسه سنگ شکن فکی و ژیراتوری ؟ ماینینگ یکی از سودآورترین مشاغل امروزی است. رقابت برای پیشرفت و نیاز به مواد اولیه، استخراج مواد از دل معادن را بسیار رونق داد. اگرچه زمانی استخراج معادن با چند کارگر و انفجارهای سطحی امکان پذیر بود. اما امروزه این کار به صورت کاملا علمی و صنعتی انجام می شود. یکی از مهمترین مراحل استخراج مواد معدنی فرآیند خرد کردن است. این عملیات توسط ماشین آلات و دستگاه های سنگ شکن انجام می شود. در این مقاله تفاوت سنگ شکن فکی و گیراتور را توضیح می دهیم.

سنگ شکن چیست؟

فرآیند خرد کردن شامل چندین مرحله است که اولین مرحله خردایش سنگ است. در واقع معدن کاری با هدف جداسازی کانی های با ارزش از هسته سنگ و استفاده از آنها برای اهداف خاص است. سنگ شکن وسیله ای است که برای کاهش حجم سنگ های بزرگ بریده شده از دل کوه استفاده می شود. معمولاً شکل سنگ در دستگاه سنگ شکن تغییر می کند و محصول دستگاه به طور پیوسته نمایان می شود. سنگ شکن در فرآیند خردایش در دو یا سه مرحله قرار می گیرد. که شامل سنگ شکن اولیه، ثانویه و سوم می باشد. در هر مرحله از فرآیند خرد کردن سنگ، سنگ کوچکتر شده و مواد معدنی ارزشمندتر جدا می شوند. در خردایش اولیه قطر سنگ ها به 10 تا 20 سانتی متر و در خردایش ثانویه به قطر 5/0 تا 2 سانتی متر می رسد.


برای مشاوره با بهترین سازنده کارخانه آسفالت به وب سایت شرکت آذرپارس مراجعه و یا به لینک مرتبط مراجعه کنید.


سنگ شکن اولیه شامل ماشین آلات زیر است:

سنگ شکن فکی
سنگ شکن ژیراتوری
یکی از موضوعات مهم در صنعت معدن، استفاده صحیح از دستگاه ها است. برای تولید بهترین محصول از کدام دستگاه استفاده شود. به همین دلیل باید با مقایسه سنگ شکن فکی و ژیراتور بهترین دستگاه را انتخاب کرد.

  تاثیر آهک بر دوام آسفالت

سنگ شکن فکی چیست؟

همانطور که از نام دستگاه مشخص است سنگ شکنی توسط فک های دستگاه انجام می شود. عموماً از این دستگاه برای خرد کردن سنگ های بزرگ با قطر بیش از 20 سانتی متر استفاده می شود. سنگ شکن فکی یکی از انواع سنگ شکن های صنعتی است که دارای دو فک یکی ثابت و دیگری متحرک می باشد. محل قرارگیری فک ها نیز به صورت زاویه ای نسبت به یکدیگر است.

نحوه قرارگیری فکی سنگ شکن

فک ها به شکل V قرار می گیرند، زمانی که بار بین فک ها تخلیه می شود. فک متحرک توسط شفت خارج از محور واقع در پشت فک شروع به نوسان (به جلو و عقب) می کند. در اثر فشار فک متحرک بر روی فک ثابت، سنگ خرد شده است. مقدار مواد وارد شده و نیروی ضربات به فاصله بین دو فک بستگی دارد. این فاصله تعیین کننده مقدار موادی است که باید در داخل سنگ شکن فکی قرار گیرد. به عبارت دیگر هر چه دهانه فک ها بازتر باشد حجم سنگ بیشتری وارد دستگاه می شود.
ذکر این نکته ضروری است که تناسب تولید مواد و میزان مواد وارد شده به دستگاه باید در نظر گرفته شود. یعنی اگر حجم مواد ورودی و خروجی متناسب نباشد، مواد بیشتری در داخل دستگاه قرار می‌گیرد. سنگ ضربه بیشتری را متحمل می‌شود و در نتیجه خرد شدن مواد بیشتر می‌شود.

سنگ شکن چرخشی چیست؟

Gyration به معنی شعاع چرخش و gyrator به معنای چرخش است. سنگ شکن جیراتور نوعی سنگ شکن است که در مرحله اول سنگ شکن مورد استفاده قرار می گیرد. این سنگ شکن به سنگ شکن چرخشی معروف است. زیرا در حین خرد کردن مواد برای خرد کردن مواد نیاز به حرکت چرخشی دارد.

اصول ساخت سنگ شکن

اصول ساخت سنگ شکن ژیراتوری به گونه ای است که مواد بین دو مخروط معکوس تخلیه می شود. این دو مخروط روی هم قرار گرفته اند. مخروط بیرونی ثابت و مخروط داخلی متحرک است. مواد در فضای بین دو مخروط ریخته می شود و با توجه به حرکت چرخشی مخروط وارونه داخلی، مواد خرد می شود. حرکت چرخشی مخروط خارج از محور است، یعنی با هر چرخش مخروط به یک سمت متمایل می شود. بنابراین فاصله بین مخروط و یکی از دیواره های خارجی مخروط کاهش می یابد. با یکی از دیواره ها افزایش می یابد. و هنگامی که فاصله بین دو مخروط از یک طرف بیشتر شود. ماده از همان طرف وارد مخروط می شود. اکنون که تعریف روشنی از هر دو سنگ شکن پیدا کردیم. باید تفاوت بین سنگ شکن های فکی و سنگ شکن های چرخشی را مورد بحث قرار دهیم.

  فرآیند تولید گچ از سنگ گچ تا محصول نهایی

تفاوت سنگ شکن فکی و گیراتور

مقایسه سنگ شکن فکی و ژیراتوری ؟ اولین مورد از مقایسه سنگ شکن های فکی و سنگ شکن های چرخشی میزان مواد وارد شده به این دو سنگ شکن است.
در سنگ شکن ژیراتوری، به لطف ظرفیت تغذیه مستقیم، می توان مواد را با کامیون داخل دستگاه ریخت.

مقدار مواد وارد شده به سنگ شکن ژیراتوری بسیار بیشتر از سنگ شکن فکی است. بنابراین سنگ شکن ژیراتوری می تواند به جای ده سنگ شکن فکی کار کند.

دومین تفاوت بین سنگ شکن فکی و گیراتور در نحوه خرد کردن مواد است:

خرد شدن در سنگ شکن فکی در اثر نیروی ضربه ایجاد می شود. اما در سنگ شکن چرخشی، مواد توسط نیروی فشاری خرد می شود.
میزان ضربه به سنگ در سنگ شکن فکی بیشتر از سنگ شکن چرخشی است.

در مقایسه سوم سنگ شکن های فکی و ژیراتوری باید در مورد کارایی و عملکرد دستگاه بنویسیم:

سنگ شکن فکی قادر به کار در کل شیفت نیست و باید در ساعات خاصی از روز خاموش شود. اما سنگ شکن چرخشی می تواند بدون توقف در تمام ساعات کاری به کار خود ادامه دهد.
نسبت تولید در شرایط مشابه و یکسان بین دو دستگاه به نفع سنگ شکن فکی غالب خواهد بود. به عبارت دیگر، در شرایط مشابه، سنگ شکن فکی مواد بیشتری را نسبت به دستگاه ژیراتور خرد می کند. اما سنگ شکن ژیراتوری عمل خردایش را دو برابر سنگ شکن فکی انجام می دهد.
سنگ شکن ژیراتوری برای معادن و کارخانجاتی که میزان ورودی آن بسیار بالا است. یعنی امکان تامین بیش از 1500 تن مواد در ساعت وجود دارد و دارای سنگ هایی با قطر بیشتر از 60 سانتی متر است، مفید است. بنابراین، سنگ شکن ژیراتوری برای هیچ تجارتی مفید نخواهد بود.

  ابتکارات جدید در صنعت تولید آسفالت

تفاوت نهایی بین سنگ شکن های فکی و سنگ شکن های چرخشی به هزینه های تعمیر و نگهداری دستگاه مربوط می شود.

بسته به شرایط دستگاه، هزینه نگهداری و تعمیر سنگ شکن ژیراتوری بسیار بالاتر از سنگ شکن فکی است.
قیمت سنگ شکن ژیراتوری نیز بسیار بالاتر از سنگ شکن فکی است.
سایش و آسیب فک ها در سنگ شکن فکی بیشتر از سنگ شکن ژیراتوری است.

آخرین سخن

اگر قصد خرید سنگ شکن فکی یا سنگ شکن چرخشی را دارید. بسیار مهم است که بدانید کدام سنگ شکن برای شما بهترین است. به همین دلیل، لازم است تفاوت بین سنگ شکن فکی و گیراتور را بدانیم. اما به طور کلی، سنگ شکن فکی برای کارگاه های کوچک و سنگ شکن چرخشی برای معادن بزرگ مفید خواهد بود.
برای راه اندازی کارخانه آسفالت می توانید به وب سایت آذر پارس و یا با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید :

شماره تماس دفتر: 09382939998 – 09108104474
شماره تماس مدیریت : 09143335474 – 09108104474

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *