مقالات

کاربرد و نحوه عملکرد بگ فیلتر

کاربرد و نحوه عملکرد بگ فیلتر

کاربرد و نحوه عملکرد بگ فیلتر ؟ همه صنایع، حتی صنایع غذایی، کمترین آلودگی و گرد و غبار حاوی ذرات آلوده را دارند. روزگاری همه آلودگی ها از محیط صنعتی خارج می شد و وارد محیط می شد، اما طولی نکشید که انسان متوجه شد که ورود این ذرات به چرخه طبیعت برای او و محیط اطرافش مضر است. به همین دلیل بود که با گذاشتن فیلتر سعی کرد از ورود آلودگی به محیط جلوگیری کند.

فیلترهای صنعتی چیست ؟

فیلترهای صنعتی بسته به کارخانه و شرکت های سازنده عملکرد و مکانیسم های متفاوتی دارند. به عنوان مثال در کارخانه های شیمیایی از نوعی فیلتر به نام فیلتر واحد و در ریخته گری هایی مانند ریخته گری آهن از فیلتر کیسه ای یا غبارگیر استفاده می شود. در این مقاله در مورد کاربرد عملکرد کیسه فیلتر و اجزای این دستگاه مهم و شناسایی عوامل موثر بر قیمت فیلتر کیسه ای صحبت خواهیم کرد.


برای ساخت و راه اندازی کارخانه آسفالت با مشاوران شرکت آذر پارس تماس حاصل فرمایید.

شماره تماس دفتر: 09382939998 – 09108104474
شماره تماس مدیریت : 09143335474 – 09108104474


 

فیلتر کیسه ای چیست؟

اگر عکس هایی از خطوط تولید سیمان یا گچ دیده باشید، احتمالاً قطعات مخروطی شکلی در انتهای خط تولید دیده اید که وارونه هستند. به این قطعات معکوس که نوک مخروط با زمین تماس دارد، فیلترهای کیسه ای یا گردگیرنده نامیده می شوند.

گردگیر کیسه چیست ؟

کیسه فیلتر یا گردگیر کیسه ای با یک یا چند محفظه است که قادر به فیلتر ذرات گرد و غبار به قطر یک میکرون است. اندازه کیسه فیلتر بسته به کاربرد آن در صنایع مختلف و سیستمی که کیسه در آن استفاده می شود متفاوت است. نکته ای که در اینجا باید توضیح داده شود، نامگذاری اشتباه اما تکراری و به نوعی درست سیستم فیلترینگ باگ است. در واقع Bag Filter نام سیستم نیست، بلکه یکی از نام هایی است که دستگاه Bag House نامیده می شود. این یک سیستم فیلتراسیون است که می تواند به اشکال مختلف باشد. به عنوان مثال سیستم جت پلاس یا سیستم ارتعاشی مکانیکی نام سیستم هایی است که برای جداسازی گرد و غبار از فیلتر کیسه ای استفاده می شود، اما به همه این سیستم ها گاهی اوقات سیستم کیسه فیلتر نیز گفته می شود.

  مدیریت بهتر فرآیندهای خنک کنندگی در کارخانه آسفالت

موارد استفاده و کاربرد و نحوه عملکرد بگ فیلتر

ذکر شد که کیسه فیلتر برای جداسازی گرد و غبار یا ذرات کوچک استفاده می شود. صنایعی مانند تولید سیمان، تولید گچ، ریخته گری آهن، صنایع خرد کردن و کارخانه های مواد غذایی از فیلتر کیسه ای استفاده می کنند. می توان گفت که تقریبا هیچ محدودیتی برای استفاده از فیلتر باگ وجود ندارد. البته تا چند سال پیش امکان نصب کیسه فیلتر فابریک در همه سیستم ها وجود نداشت، زیرا گاهی اوقات گازهایی که دمای بالاتر از حد معمول داشتند باعث احتراق یا ذوب فیلتر پارچه می شدند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تولید پارچه های مقاوم در برابر حرارت تا دمای 200 درجه سانتیگراد، محدودیت استفاده از فیلتر کیسه ای عملا رفع شده است.

اجزای دستگاه فیلتر کیسه

آنچه مسلم است این است که اجزای فیلترهای کیسه ای بسته به روش های مختلف فیلتر با یکدیگر متفاوت هستند. به عنوان مثال، سیستم ویبره دارای یک موتور شوک است که کیسه فیلتر را تکان می دهد. اما در جت پالس این موتور جایگزین کمپرسور هوا می شود.

به طور کلی تمامی سیستم ها دارای اجزای زیر هستند.

اتاقک ساختمان یا فیلتراسیون
کیسه فیلتر
هاپر
تبلت را فیلتر کنید
ونتوری
فیلتر کیسه ای برای فن

ویژگی ها و عملکرد فیلتر اشکال

اگر بخواهیم نحوه عملکرد فیلتر کیسه ای را توضیح دهیم، بهتر است سه روش را بیان کنیم که فرآیند فیلتراسیون ذرات گرد و غبار را جدا می کند. در این سه سیستم اجزای اصلی فیلتر همان است که گفته شد اما عملکرد فیلترینگ سه مدل با یکدیگر متفاوت است.

سیستم ارتعاشی مکانیکی

در این سیستم هوای آلوده از زیر وارد کیسه فیلتر می شود. ذرات سنگین به دلیل وزن زیاد در داخل محفظه ذرات جامد می شوند و بالا نمی آیند اما ذرات کوچکتر بالا می آیند و روی کیسه فیلتر می نشینند. وقتی سطح کیسه فیلتر پر از گرد و غبار می شود، فشار منفی ایجاد می شود که باعث فعال شدن سنسور هوا و فعال شدن صفحه ارتعاشی می شود. در واقع، یک طرف فیلتر کیسه ای (سمت بالایی) به صفحه ارتعاشی متصل است. هنگامی که فیلتر کیسه ای پر می شود، صفحات می لرزند و گرد و غبار جدا می شود و هوای تمیز از طریق یک دریچه مخصوص خارج می شود. یعنی با تکان دادن، پاکسازی انجام می شود. یکی از معایب این سیستم سرعت عبور هوا است که بسیار پایین است. سرعت عبور هوا سرعت جداسازی ذرات است.

  اهمیت و نقش کارخانه‌های تولید گچ در صنعت ساخت و ساز

سیستم هوا معکوس

در این سیستم کیسه فیلتر به یک صفحه پلاستیکی متصل شده و طرف دیگر آن توسط یک میله فلزی آویزان شده است. ذرات کثیف از پایین وارد می شوند و روی کیسه فیلتر می نشینند. در سیستم ویبره، موتورهای متحرک وظیفه جداسازی را بر عهده داشتند، اما در سیستم هوای معکوس، جریان هوا است که عمل فیلتر را انجام می دهد. در سیستم هوای معکوس، هر دو خروجی هوا و ورودی هوا باز هستند. در این زمان، کیسه فیلتر تمیز می شود. برای این کار کیسه را کمی شل کرده و فشرده می کنند. فرآیند بعدی باز کردن دمپر هوای معکوس است که در بالای براکت فیلتر قرار دارد. هوای معکوس برای تمیز کردن وارد شده و باعث می شود ذرات سنگین وارد قیف پایینی شده و هوای تمیز از قسمت بالایی خارج شود. تعداد زیادی کیسه فیلتر برای فیلتراسیون در یک سیستم هوای معکوس مانند ویبراتور مورد نیاز است.

سیستم پالس جت

در سیستم جت پالس، کیسه ها در یک قفس توری قرار می گیرند. هنگامی که هوای کثیف تمام سطح کیسه فیلتر را می پوشاند، هوای فشرده وارد کیسه می شود و باعث می شود که ذرات گرد و غبار از کیسه جدا شده و وارد قیف شوند. هوای پاک نیز از بالا خارج می شود. در سیستم پالس جت از فن کیسه ای برای مکش و فشار استفاده می کند. در واقع این قدرت مکش فن است که باعث می شود ذرات درشت به کیسه فیلتر یا فیلتر گردگیر بچسبند و هوای تمیز از کیسه فیلتر خارج شود.

انواع فیلتر کیسه ای

انواع مختلفی از فیلترهای کیسه ای در صنایع استفاده می شود که عبارتند از:

  نوار انتقال بار به کوره چیست؟ + 10 کاربرد آن در کارخانه های گچ

کیسه فیلتر
سیلیکون و مولتی سیلیکون
فن سانتریفوژ
اسکرابر
در این میان فیلتر کیسه ای با توجه به نوع پارچه ای که فیلتر از آن تولید می شود به انواع مختلفی تقسیم می شود.

کیسه فیلتر معمولی

کیسه فیلتر معمولی کیسه فیلتر پارچه ای است که بسته به نوع گاز یا قطر ذرات از الیاف مختلف کیسه فیلتر ساخته می شود. این فیلتر کیسه ها عبارتند از:

کیسه فیلتر پلی آمید
کیسه فیلتر پلی پروپیلن
کیسه فیلتر Nomax
کیسه فیلتر پلی استر

کیسه فیلتر مدولار این کیسه فیلتر نوعی کیسه فیلتر از پیش ساخته است که هنگام نصب دستگاه بر روی آن نصب می شود. گاهی اوقات می توان کیسه فیلتر مدولار را مونتاژ کرد و در حین رانندگی با دستگاه روی کیسه فیلتر قرار داد.
کاربرد و نحوه عملکرد بگ فیلتر ؟ کیسه صافی صاف که به آن فیلتر صاف نیز می گویند، کیسه صاف مستطیلی است که در دستگاه های خاص استفاده می شود. این فیلتر کیسه ابعاد بزرگتری دارد و به صورت افقی در قسمت گاز کثیف نصب می شود.

عوامل موثر بر طراحی فیلتر کیسه ای

هنگام طراحی کیسه فیلتر کیسه گرد و غبار، عوامل مختلفی در نظر گرفته می شود و کیسه بر اساس آن قرار می گیرد:

شرایط گاز ورودی:

هر نوع گاز یا غبار وزن و شرایط شیمیایی خاص خود را دارد. بنابراین روی هر دستگاه نمی توان کیسه فیلتر قرار داد و باید طرح جداگانه ای انجام داد.

افت فشار:

هرچه مقاومت پارچه در برابر گازهای خروجی بیشتر باشد، افت فشار در کیسه بیشتر می شود.

سرعت جمع آوری گرد و غبار:

هر چه سرعت جمع آوری گرد و غبار یا نسبت هوا به پارچه بیشتر باشد، هوای بیشتری از سطح پارچه عبور می کند.

سرعت گاز عمودی بین کیسه ها:

به طور کلی، هنگام گردگیری، ذرات کثیف باید به سمت پایین فیلتر حرکت کنند. اگر سرعت ذرات وارد شده به کیسه فیلتر بیشتر از سرعت ریزش ذرات به انتهای کیسه باشد، ذرات آلوده تحت فشار بالا می روند و به سطح پارچه می چسبند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *